måndag 25 juni 2012

Remake: Pocketomslag


Remaketips! På loppis kan du till en billig penning hitta en hel del vackra tyger, band och knappar. Och har du sedan bara en symaskin kan du relativt lätt göra vackra och personliga omslag till dina böcker. Genom att sy "fickor" där bokpärmarna förs in kan du sedan lätt både ta av och på skyddet och på sätt återanvända det till boken som, för stunden, förgyller ditt liv. Om intresse finns kan jag lägga ut en "steg för steg"-guide i hur man syr dessa pocketskydd. Jag kan även göra dem på beställning om någon skulle vara intresserad. Det är bara att höra av sig.

Med vackra gamla knappar och ett band fäster du enkelt ihop boken. Har du inga knappar kan du sy fast bandet i ryggen  på pocketomslaget och sedan bara linda det några varv kring boken.

Jag har valt att sy fast små citat om böcker för att göra pocketomslaget än mer personligt.

Det här citatet har jag filurat på själv :)


Ett insytt band blir ett smart bokmärke. Här ser ni även vad jag menar med "fickor i vilka  bokpärmarna förs in".

Man kan också göra egna fina bokmärken med hjälp av scrapbook-papper  (ett lite tjockare papper med mönster som finns att köpa på exempelvis Panduro) och ett band. 

Här har jag gjort ett bokmärke av hörnet på ett kuvert och sedan klistrat på ett scrapbook-papper för att få stadga och ett vackert motiv.

Och ett till.

Ett pocketomslag är både en personlig, vacker och relativt billig present att ge bort. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar