måndag 30 juli 2012

Den enes ogräs den andres lycka

Hur kan man tycka att detta är ogräs?

Hos oss får gräset växa fritt, blommor och växter sprida sig lite som de vill och stigar trampas upp. Jag älskar den där lite vilda känslan av natur som inte låter sig tämjas. Den välansade trädgården kräver ofta mer arbete än den ger tillbaka i vila. Den operfekta trädgården däremot fungerar som en tillflyktsort, en plats där du är välkommen, precis så som du är. Ströva omkring, gå på upptäcktsfärd eller slå dig ner, vart du än vill, och bara njut. 

På framsidan vår sprider klövern ut sig i gräsmattan och varje morgon som jag kliver ut på bron och ser dem daggstänkta i gräset blir jag alldeles varm av lycka. Tyvärr behöver man även i den operfekta trädgården  kämpa lite mot naturen då och då om man inte vill att den ska ta över helt och när jag några veckor efter inflytt här på Backgården tvingades klippa gräset sved det i hjärtat när gräsklipparen trasade sönder de vackra små blommorna och lämnade en tråkig snaggad matta. Nu vajar klövern åter ute på gräsmattan och jag lägger mig ofta ner i gräset som för att hälsa dem välkomna tillbaka. 

Som ni säkert har förstått vid det här laget så älskar jag klöver och när vi flyttade hit gick jag ivrigt in på nätet för att söka information om hur jag skulle få dem att sprida sig i gräsmattan. Jag blev verkligen chockad när alla resultat jag fick upp på google var frågor och tips om hur man fick bort klövern från gräsmattan. Jag förstår verkligen inte, det är ju blommor och växterna som ger gräsmattan liv, som ger den dess själ. 

Jag klickade mig in på en sida som listade de vanligaste ogräsen i gräsmattan och tipsade om hur man kunde bli av med dessa (jag ämnar givetvis att göra tvärtom :)). Jag blev helt paff när jag läste listan, alla dessa vackra växter; klöver; tusensköna; smörblomma; ängsgräs; åkervinda. Klövern och tusenskönan är heller inte bara vackra, de är även bra för gräsmattan, då de ombildar kväve från luften för att sedan tillföra det som näring i jorden. Utöver det är de både slitstarka och tåliga mot torka. Och mossan, varför i all världen vill alla bli av med denna gudagåva? Den är ju fantastisk - mjuk under fötterna, gulnar inte så som gräs under perioder av torka och behöver inte klippas. 

Smörblommor pryder fikaplatsen under äppelträdet.

Moses njuter ofta bland Brunörterna.

Tusenskönorna är nog ändå min absoluta favorit. Lånad bild

Åkervinda. Lånad bild

Ängsgräs är nog bland det vackraste växter som finns när kvällsolen sänker sig över dem. Lånad bild.

Nä hos mig får ogräset gro som det vill, förutom nässlorna då som får hålla sig till utkanterna av gräsmattan, eftersom jag älskar att gå barfota. Folk må tycka att min gräsmatta är ovårdad, men den har åtminstone en själ och den gör mig lycklig!