fredag 20 juli 2012

Ett gratis och miljövänligt träningspass


Vår fina gräsklippare från Husqvarna

I fredags när pappa var här åkte vi två iväg för att leta gräsklippare. Egentligen mest för att muntra upp min käre make som har känt sig lite stressad den senaste tiden. Helst av allt skulle han nog vilja ha en åkgräsklippare att köra runt på - vad jag har förstått är de sjukt manliga :). Nog är tomten rätt så stor, men då den till stor del består av naturtomt känns det lite onödigt med ett sånt åbäke. 

Erik och jag hade diskuterat lite vad för slags gräsklippare vi ville köpa och hade kommit fram till tre viktiga kriterier: (1) den skulle vara av bra kvalité, (2) ha så liten miljöpåverkan som möjligt och (3) inte ha sladd. Det smalnade ner sökområdet ganska rejält - en uppladdningsbar kvalitetsgräsklippare skulle det bli. Problemet var att de batteridrivna gräsklipparna inte kunde klippa så stora områden innan de behövde laddas igen - bara ca 200-300 m2 - och det kändes inte som ett alternativ. Jag hittade en supermaskin som kunde klippa upp till 2000 m2, men den var verkligen dyr, ca 6000 kr.

Mina tankar vandrade till handgräsklippare som stod hemma i vedbon. Jag hade tagit med mig den några veckor tidigare från vår sommarstuga i Söderhamn. Där hade den stått alldeles övergiven i ett antal år efter det att mormor införskaffat en bensindriven gräsklippare. Hemma hade jag alltså en miljövänlig kvalitetsgräsklippare utan sladd. Erik och jag har haft många hetlevrade diskussioner om denna eftersom han tror att det inte blir av att man klipper gräset om man har en sån. Visst är det lite tungt att klippa med den, men jag ser det som ett träningspass. Och tänk så här: Istället för att lägga 6000 kr på en gräsklippare och ett antal tusenlappar på ett gymkort så har vi nu både och för endast 0 kr i min vackra Husqvarnagräsklippare. 

Jag valde alltså att inte köpa en ny gräsklippare, utan ger istället denna miljövänliga och motionsgivande mackapär en chans. Kanske blir det som Erik säger att man inte orkar klippa gräset så ofta, å andra sidan kanske det inte blir så och då har vi sparat massor med pengar. 

1 kommentar:

  1. Hej Marie! Vilken mysig blogg du har! =) Vi har precis köpt sommarstuga i Dalarna för jag längtade också bort från stan och det är nog det bästa jag gjort! Heja naturen! =)

    Hoppas allt är bra med dig!

    Kram
    Linda

    SvaraRadera