torsdag 19 juli 2012

Kantarellsök och kamomill

Kantareller för smörstekning.

Idag har Svea och jag tränat kantarellsök. Jag har alltid haft svårt för att hitta svamp, men i skogen här bakom oss stöter jag så gott som alltid på några kantareller när vi är ute. Kanske är det för att det har regnat så mycket den här sommaren eller så är det helt enkelt bara är en fantastisk svampskog. Hur som helst är det ett fantastiskt tillfälle att träna Svea i att söka kantareller. 

Kantarellsök är verkligen en fantastisk aktivitet för både hund och människa - samtidigt som du ger din hund mentalaktivering får du själv härliga kantareller att smörsteka efter promenaden. Det är inte heller särskilt svårt att träna in, framför allt inte om man är van att träna sin hund att göra olika saker. Träningen består egentligen av två delar: (1) att få hunden att söka efter svamp och (2) att markera när den har gjort fyndet, exempelvis genom att sätta eller lägga sig ner. Ni som har egna hundar och är intresserade kan läsa lite mer om hur man lär sin hund kantarellsök på Canis eller så kan ni se en instruktionsvideo här

Kamomill

Förutom kantareller har vi även plockat kamomill idag. Nu ligger de på tork och till hösten ser jag fram emot att göra mitt alldeles egna kamomillte. Det är en fantastisk liten ört som användes flitigt som naturläkemedel förr i tiden. Den är bland annat lugnande, ångestdämpande, muskelavslappnande och inflammationshämmande. Perfekt att dricka som te vid exempelvis förkylning, mensvärk och magproblem. Jag brukar ofta ta en kopp te innan jag går och lägger mig. Det är så skönt att få glida ner mellan lakarna när man är alldeles varm och avslappnad i kroppen.

Kamomillen kan också användas för externt bruk. Den gör under för hudproblem så som solsveda, utslag och myggbett och ska även fungera som förebyggande och lindrande för acne då den är antibakteriell och inflammationshämmande. Jag har precis börjat rengöra ansiktet med lite kamomillte på kvällarna. Återkommer med resultaten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar