torsdag 30 augusti 2012

Det man inte har i plånboken får man ha i händerna


Det var i slutet av månaden och lönekontot gapade tomt. Flertalet gånger hade jag sökt igenom Blocket på jakt efter ett soffbord med charm och karaktär. Det hade känts bråttom eftersom jag gärna ville ha det avklarat inför helgens gästabud, men inget hade känts bra nog och nu hade jag dessutom inte råd med något. Uppgivet gav jag mig ut i förrådet för att hämta in satsborden från IKEA. Jag hade ratat dem några veckor tidigare eftersom de inte låg i linje med min inredningspolicy om massiva, hållbara och charmiga möbler av naturmaterial. (Läs gärna inlägget Inredningsstil - medveten enkelhet).

Men när jag plockade fram borden ur bråten fick jag plötsligt en idé, delvis grundad på ett devis jag ofta märker mig följa - Man tager vad man haver, sa Cajsa Warg.

Satsborden Klubbo. Bilden lånad från IKEA:s hemsida.

Det var egentligen bara bordsskivorna på satsborden som inte passade in. De bestod av packad spån och något "de kallar för" fanér. Ramen och benen i metall kändes dock helt rätt. Och bakom boden hittade jag några gamla golvbrädor som med tiden hade fått en vackert patinerad grå yta. De skulle bli perfekta bordsskivor!

Det fantastiska med att det var just golvbrädor jag hittade, var att de är formade för att sättas ihop med varandra. Det enda jag då egentligen behövde göra var att såga dem i lagom stora bitar, lägga dem mot varandra och sedan skruva fast metallramen i dem. Och så vips hade jag två "nya" och charmiga satsbord till en kostnad av 0 kr. Remake's the shit :)


Såga lagom stora bitar och lägg dem kant i kant.

Skruva fast ramen/benen i den nya bordsskivan

Sim sala bim - två vackra satsbord som bara blir vackrare med åren.