måndag 13 augusti 2012

Låt vara - Våga vara dig själv (att inte använda schampo)

Naturens skafferi räcker gott och väl. Lånad bild.

Under det senaste halvåret har jag slutat med flera skönhetsförskönande rutiner som jag tidigare aldrig hade kunnat tänka mig att vara utan, bland annat att sluta använda schampo. Mitt hår har alltid legat platt och snabbt blivit fettigt (fint och fett hår kallas det på schampoflaskorna) - hur skulle jag någonsin klara mig utan det dagliga användandet av mitt volymshampo och hårblåsen? Inte anade jag då att det var just schampot och hårblåsen som var den faktiska roten till mina hårproblem. Men hur skulle jag kunna veta det så förblindad som jag var av det "allmänna vetandet" och hårvårdsindustrins smarta marknadsföringsknep.

Det var när mitt vikariat på Aon löpte ut och jag inte längre spenderade lika mycket tid ute bland folk som jag bestämde mig för att testa hur det skulle vara att inte använda schampo. Jag hade länge varit inne på att minska min exponering av kemikalier och kom ihåg att jag några år tidigare hade träffat en skotte som slutat använda schampo för att istället tvätta det med vatten. "Men hur blir det då rent?", frågade jag nyfiket och såg med förundran på hans rena och fräscha hår. "Så länge du inte har i en massa skit (hårvårdsprodukter) så är det väldigt sällan någon smuts som du behöver tvätta bort, kanske lite damm och luftens föroreningar, men mot det hjälper vatten och en ordentlig hårmassage". Så när omständigheterna gav mig möjligheten bestämde jag mig helt enkelt för att prova jag med. 


Schampon lovar ofta volym, men ger de verkligen mer än de tar?

Det tog några veckor innan håret anpassade sig till sitt nya öde, men idag kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till att använda schampo igen. Att slösa pengar på en produkt som stjälper snarare än hjälper mitt hår känns inte längre som ett alternativ. Så mycket pengar som jag har lagt ner på schampon, serum, mousse, spray och... Alla har de utlovat volym, men endast erbjudit en marginell skillnad. Istället har jag fått förstöra mitt hår genom att blåsa, locka och tupera det. Och varje dag har rutinen blivit tvungen att upprepas då mitt hår snabbt har blivit fettigt. Och hela tiden fanns den billiga och enkla lösningen där framför näsan; Att bara låta håret vara.  

Som det mesta annat i naturen är håret självreglerande - större delen av vår evolution har ändå pågått under tider då schampo inte ens var påtänkt. I hårbottnen skapas naturligt vårdande och mjukgörande oljor (sebum), vilka håller håret starkt och friskt. Schampo är förvisso ett bra rengörande medel, men är så starkt att det torkar ut hårbottnen. För att kompensera uttorkningen börjar hårbottnen att överproducera sebum, vilket gör att håret snabbt ser fett ut. Detta leder i sin tur till att man tvättar håret igen, vilket torkar ut hårbottnen än mer, vilket ökar sebumproduktionen och så är man fast i den onda cirkeln. För att få bukt med överstimuleringen av sebumproduktionen gäller inget annat än att sluta använda schampo, ungefär som att sluta klia på ett myggbett. Jag gav mitt hår två, tre veckor att vara fettigt och dant. Tvättade bara med vatten och det sällan, kanske var 3:e eller 4:e dag. Jag kände mig självklart inte så himla fräsch under den tiden, men så här i backspegeln, med håret jag har idag, var det helt klart värt det. 

Det är heller inte bara hårbottnen som schampot torkar ut, utan även håret i sig. Uttorkningen gör att håret skadas lättare och för att "maskera! skadorna innehåller många balsam silikoner och mineraloljor som lägger sig som en hinna runt hårstrået. Detta gör att håret känns lent och ser blankt och friskt ut, men i själva verket är det en illusion skapad av den täckande hinnan. Hinnan kan vara svår att tvätta bort utan schampo, vilket resulterar i att den onda cirkeln snurrar på. 


- Håret är fullkomligt död vävnad. Många hårvårdsprodukter säger att de bygger upp håret igen, men vad de gör är att lägga en hinna runt hårstrået, säger Anders Strand, överläkare vid hudkliniken på Akademiska sjukhuset i Uppsala. - 

Idag känns mitt hår starkt och friskt och det har en naturlig volym. Det stylar till och med sig själv lite så att jag får lite olika frisyrer var dag beroende på hur håret just då känner för att falla. Jag har inte längre något behov av att blåsa, tupera och locka håret eller ha i en massa hårvårdsprodukter. Nog skulle håret kunna se lite mer spännande och festligt ut om jag hade i lite hårspray eller så, men då är vi tillbaka i kemikalieträsket igen och jag kan slå vad om att det är svårt att få bort utan schampo. Istället låter jag mitt hår vara som det är och känner att jag duger precis som jag är. Och varför är det att så många av oss förstör vårt hår, är det inte till stor del för att vi ska bli accepterade och omtyckta av andra, vilket vi bara kan bli om vi är vackra och fräscha (eller?). Alldeles för lättvindigt låter vi oss luras av hårvårdsindustrins marknadsföringsknep? "Utan schampo blir håret ditt inte rent - du är äcklig, du duger inte, ingen kommer att tycka om dig med smutsigt hår ". För hur har vi någonsin klarat oss innan schampots intåg på marknaden? Skulle vi verkligen sitta här idag om bristen på schampo gjorde våra förfäder oälskbara? Det andra steget i marknadsföringen är: "Vill du inte vara lika vacker och omtyckt som den här modellen? Köp köp köp". Grunderna i marknadsföring är enkla men grymma: Tala om för folk att de inte duger som de är och erbjud dem sedan en lösning. 




Och är det inte det allra smartaste knepet att skapa en produkt som skapar ett behov av att använda den igen och igen. Vad gör det för företagen om schampot torkar ut din hårbotten och gör håret mer mottagligt för skador så länge du inte förstår att produkten du använder inte är lösningen utan orsaken till dina problem. Företag består visserligen av medmänniskor, men i det stora hela är det pengarna som styr. Konsumera för att leva och leva för att konsumera.

Så hur gör man då om man själv vill sluta använda schampo och balsam? Som jag skrev tidigare så var mitt sätt att bita ihop under några veckor, låta håret se lite fettigt och flott ut och bara använda mig av vattentvättar. Säkerligen går det att glesa ut tvättarna och använda ett mildare schampo (utan sulfater) i en övergångsperiod, men jag har inte testat det. Från att ha haft fettigt hår redan dagen efter att jag duschat har jag nu gått till att nästan aldrig ha fettigt hår. Jag tvättar håret kanske 1 gång i veckan och då bara med vatten. Någon dag ibland kan håret se lite fettigt ut, men då kammar jag bara igenom det och efter några timmar brukar det vara borta igen. 

Det som är viktigt när du duschar är att du låter det ta lite längre tid än när du använder schampoo, i alla fall i början. Massera noga hårbottnen, det är på så sätt du får bort ev. smuts. Längderna ska man helst låta vara för att inte slita på håret, men jag brukar gnugga det lite lätt ibland. En bra idé kan vara att kamma igenom håret innan du hoppar in i duschen, då fördelar du ut sebumet som finns i hårbotten även ut på längderna och jag har fått för mig att det skyddar längderna mot vattnets uttorkning. 

Om du känner dig intresserad av att testa, så gör det! Jag lovar att du duger som du är. Jag har också märkt att ju mindre tid jag lägger på att försöka fixa och dölja sådant som jag är missnöjd med med mitt utseende (håret, min dåliga hy etc.), desto mer tycker jag om det jag ser i spegeln. När man inte fixerar sig på detaljer, utan ser på sig själv på samma sätt som man ser på andra människor är man faktiskt söt som man är. Så testa du också om du känner för det. Du är vacker som du är och du duger mer än väl! 

Här (No 'poo) kan du läsa lite mer om att sluta använda schampo och andra kemikalier. Har inte kikat igenom hela sidan, men det verkar som en bra sida.


Vatten, vatten, vatten. Lånad bild