torsdag 16 augusti 2012

Sockerkringlor på Madickens vis


Igår luktade det himmelskt av bullbak här på Backgården. Tanken var att baka ett gäng kanelbullar att ta fram ut frysen och bjuda på när man får besök. Men när jag hade satt mig ner med min kopp kaffe i väntan på att degen skulle jäsa blev jag så obeskrivligt sugen på sockerkringlor. 

Varje gång jag ser dem i ett bageri eller på ett café får jag en så härlig känsla i kroppen och kan inte hjälpa att köpa en. Jag vet inte säkert hur det kommer sig, men nog kan min barndomsförälskelse i Abbe, ni vet han som bakar sockerkringlor i Madicken, ha något med det att göra. Och när jag tänker efter så är nog den där härliga känslan precis densamma som när man som liten fick njuta av Astrid Lindgrens alla sagor.


Abbe

Madicken

Att baka Sockerkringlor

Sockerkringlor och sockerbullar bakas på en vanlig vetedeg. Efter första jäsningen formar man dem till runda små bollar eller kringlor och låter dem jäsa ytterligare en gång, ca 30 minuter, fast nu på plåten. Färdigjästa penslas de med mjölk och gräddas på 225 grader i 5-8 minuter. Väl ute ur ugnen är det dags för det sista steget, att pensla dem med smält smör och doppa dem i socker. Vill man frysa in bullarna låter man dem bara svalna efter det att man tagit ut dem i ugnen. Pensling och doppning görs då istället vid servering, när man tinat upp bullarna.

Med den här gamla fina äggklockan håller jag koll på tiden.

Nygräddade bullar

Slutresultatet