torsdag 31 maj 2012

Med naturen som inspiration



Mitt kreativa hjärta tog ett glädjeskutt när jag insåg att vi skulle behöva göra om badrummet och trots att den resonliga magen försökt övertyga hjärtat om att det inte alls är roligt utan bara jobbigt och dyrt så har min hjärna gått på högvarv sedan dess. Den har vridit och vänt på badrummet, funderat på vilka färger och material som kan passa, vilken stil och vad som är bäst - dusch eller badkar... och så om och om igen! Vissa idéer har jag fått säga adjö till, trots att de varit helt fantastiska, antingen pga att de inte funkar rent praktiskt eller att de helt enkelt inte ryms i vår budget. Men vissa idéer har slagit rot och sedan växt till sig. 

Efter att ha hittat en helt ofantlig mängd inspiration på nätet, så mycket att jag tillslut kände ångest inför att välja en stil, så stannade jag upp och frågade mig själv; Vad är det egentligen jag vill att de här badrummet ska förmedla? Två ord kom för mig: Skönhet och Vila. Genast kändes allt så simpelt. 

Som hundägare spenderar jag mycket av min tid ute i skog och mark och när jag tänker efter; Är det inte just där som jag känner mig som mest rofylld och där som skönheten är som allra mest slående? Vattnet som glittrar och kluckar, gräset som kittlar mot benen, mossan som bjuder en att slå sig ner, grönskan som låter ögonen vila, färgnyanser på stigen eller på en sommaräng, himlen som ständigt skiftar färg och de gamla träden som med sina fåriga stammar minner om att allt har sin tid. Nog är naturen en vacker och mäktig inspirationskälla allt. 

Att ha naturen som inspirationskälla innebär för mig att jag (1) använder mig av naturens färgsättningar och strukturer, (2) använder material och inredning som är rejäla och hållbara och (3) så långt som möjligt använder naturliga material, alltså så lite plast och kemiskt framställda produkter som möjligt. De sistnämnda har inte varit lätta att hitta och letandet är ännu inte över.

Det är verkligen inte lätt att göra ett våtrum efter försäkringsbolagens krav samtidigt som man vill använda ekologiska och naturliga material. Bara att läsa om allt som behöver upp på väggarna och ner i golvet, så som våtrumsskivor, primers, fuktspärrar, tätskikt, ytskikt osv. gör att man blir helt matt. Börjar man leta efter naturliga och miljövänliga sådana, ja då blir man bara ännu mera matt! 

Jag känner redan nu att det här inlägget börjar bli allt för långt, så jag återkommer i ett annat inlägg om vilka material vi kommer att använda. Istället lägger jag upp lite bilder på ungefär hur jag har tänkt mig att badrummet ska se ut. Jag har använt mig av det jag hittat på nätet, "klipp & klistra"-metoden och powerpoint så det är inte de bästa bilderna, men det ger er i alla fall en idé av hur jag tänkt mig.

Skriv gärna en kommentar och kom med tips och idéer.

En ej skalenlig ritning, men ändå något att arbeta utifrån.
Långsida med pärlspontade och linoljemålade "skrubbar", vackra ojämna kakelplattor till brösthöjd, putsad vägg och ett rejält gjutjärns badkar

Kortsida med fönster. 
Långsida med toalett och handfat. Putsade väggar i två färger.
Kortsida med ytterligare förvaring

1 kommentar:

  1. Hejsan,
    jag tycker dina idéer om badrummet är slående. Håll kvar dina tankar om naturen och gå om försäkringsbolagen på något sätt. Och skisserna är jättefina! Skulle du vilja visa upp ditt projekt på Byggla? Du får en liten present om du är intresserad. Det är bara att maila mig på vendela@byggla.se så berättar jag mer.
    Ha en trevlig helg!
    /Vendela på Byggla

    SvaraRadera