måndag 9 juli 2012

Att vakna lycklig

Axel, Edvin och Märta (Tuss)

Klockan är halv sju och jag vaknar stilla av att solens morgontrötta strålar letat sig in genom rullgardinens glipa och spelar över mitt ansikte. Utanför fönstret hör jag fåglarna kvittra som för att hälsa morgonen välkommen, annars är det tyst och stilla. Utsträckt mot min rygg ligger Svea, vår vackra schäfer. Jag känner hennes lugna och rytmiska andetag när hennes bröstkorg sakta reser och sänker sig mot min kropp. Hennes värme sprider sig genom min pyjamas och gör mig lugn och lyckliga. Jag sträcker sakta ut handen bakom mig för att klappa henne god morgon. Hon vaknar till och lägger sig njutningsfullt på rygg medan mina fingrar sakta följer hennes mjuka päls. Hon drar en djup suck, rullar tillbaka på sida och somnar om. Hennes andning återgår till samma lugna och rytmiska cykel. 

I min famn har våra tre små kattungar nästlat sig in under natten och sover nu djupt emot mitt bröst. Min blick vilar på de ulliga små knytena som sover så rofyllt och min kropp fylls utav värme och längtan efter att känna deras mjuka päls mot min hud. Jag nästlar in min näsa mot Axels mjuka mage, tar ett djupt andetag och andas in hans sömniga doft. Hans duniga päls kittlar mjukt mot mina läppar. Han slår upp ögonen och ser sömndrucket på mig, sen rullar han över på rygg, tar tassen lite sött mot nosen och ser så där oemotståndlig ut. Han har mycket väl lärt sig vilka trick som fungerar bäst när han vill bli gosad med, vilket är större delen av tiden, och det går bara inte att motstå hans bedjande ögon och bedårande pose. Jag smeker honom på magen och han kurrar ljudligt. Det får de andra kattungarna att vakna och krypa närmre. Edvin trycker sig tätare mot mitt bröst och Märta börjar tvätta mig på handen med sin sträva tunga. Jag drar en njutningsfull suck och undrar om det finns något härligare sätt att vakna på.


Bilder på Svea hittar ni på http://sveahund.blogspot.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar