söndag 16 december 2012

Nyhuggen gran, knäck och julmarknad


Tredje advent och julen närmar sig med stormsteg. Inom mig bär jag på tvetydiga känslor. En sida av mig längtar till julen med alla nära och kära samlade, medan en annan del känner en stadigt växande panik. Det är den sida av mig som oroar sig för den släpande C-uppsatsen som beräknats vara klar till jul. Om ni undrat varför det inte kommit så många inlägg på senaste tiden, och särskilt inte sådana med längre text, så är svaret att all min skrivarenergi har gått åt till uppsatsen. Nu börjar jag ändå kunna skymta ljuset i andra änden av tunneln och jag ser fram emot att kunna lägga allt som heter uppsats bakom mig. 

Tredje advent till ära har jag dock tagit ledigt från uppsatsskrivandet och spenderat dagen med diverse julaktiviteter. Det blev gammaldags julmarknad i hembygdsgården här i Rytterne, tillsammans med våra grannar, och nyvunna vänner, Marielle och Alex. Erik och jag hittade också den perfekta julgranen på baksidan av vår tomt och Erik bar stolt hem den med yxan över axeln. I natt får den stå ute på kontoret, som håller 8 grader, och acklimatisera sig. Nu är det dags för lite julbak i form av lussebullar och knäck. Har ett fantastiskt knäckrecept förresten som jag utgått i från de senaste åren. Knäcken görs på vaniljvisp istället för grädde och blir verkligen supergoda. 


Bild lånad från Arla.se

Knäck på vaniljvisp

2 dl vaniljvisp
2 dl sirap
2 dl socker
1/2 dl skållad och hackad mandel

Blanda vaniljvisp, sirap och socker i en gryta, och låt koka kraftigt tills kulprovet ger den konsistens du är ute efter. Ju mindre gryta desto längre tid tar det.Tillsätt mandeln och fyll knäcken i formarna.

Erik visar stolt upp vår vackra julgran.

Granen får stå ute på kontoret över
natten för att acklimatisera sig lite. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar