tisdag 4 december 2012

Hur man överlever att vakna med 14 grader inne


En ullkofta är ett måste.

Efter morgonens händelser känner jag att jag behöver dela med mig av lite överlevnadstips, så här kommer en guide för hur du överlever att vakna med 14 grader inomhus:
  1. Klä på dig jäkligt snabbt och jäkligt varmt.
  2. Ta hunden på en promenad i 15 minusgrader - på så vis känns 14 plusgrader inte lika kallt när du kommer in igen.
  3. Prioritera eldning i vedspis och kakelugn framför sådant som annars skulle kännas livsnödvändigt, exempelvis frukost och toalettbesök.
  4. Fixa en kopp rykande te att värma fingrarna på innan de hotas av kallbrand.
  5. Kryp ner under en varm yllefilt.
  6. Trotsa kylan ibland för att fylla på ny ved i vedspisen.
  7. Kolla inte på termometern för ofta - du blir bara besviken.
  8. Vid 18 grader börjar du svettas, men fall inte för det - fortsätt att elda tills du är uppe i minst 20 eller allra helst 22 grader. 
  9. Gör upp en ordentlig eld precis innan det är dags att sova.
  10. Vakna tidigt! - Om det är något jag har lärt mig av morgonens äventyr så är det att inte ta sovmorgon, ty ju längre tid som passerar mellan kvällens och morgonens eldning desto lägre antal grader vid uppvaknandet. 

Slutsats: Se över isolering på vinden.


Elden är min bäste vän!



2 kommentarer:

  1. Ja jag vet :-D och jag håller med dig om de tio budorden :-):-) Pappsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att vi ska slippa ytterligare en morgon med så låga temperaturer, men nu vet man ju att man klarar av det i alla fall :) och det är ju inte så många dagar som det är så kallt ute som det är nu. Puss puss

      Radera