torsdag 7 juni 2012

Det vackraste kylskåpet - Jordkällaren

Ett sånt här fint kylskåp kan man ha ute på gården. Bild lånad från Nygamla jag
En byggnad som saknas på Backgården är tyvärr en gammal jordkällare. De är verkligen fantastiska att ha och jag har därför långtgående planer på att på sikt bygga en. Igår lånade jag en bok som heter Jordkällare och skafferi av Kerstin Holmberg. Den ger, enligt vad jag såg när jag bläddrade igenom den lite snabbt, många bra tips både om hur man bygger en jordkällare och hur man sedan utnyttjar den.

Så här skriver man om jordkällaren på Gård & Torp (vilket förövrigt är en alldeles fantastiskt tidning som rekommenderas varmt).

"En välbyggd jordkällare vinner än idag fördelar framför kylskåpet. I kylskåpet blir luften lite för torr, eftersom ventilation saknas. Frukt och grönt skrumpnar snabbare. Är det elavbrott är kylskåpet värdelöst, medan jordkällaren fortsätter att fungera utan minsta elbehov, utsläpp eller kostnad. För en familj som odlar själva, eller köper större kvantiteter av till exempel potatis och grönsaker, saftar och syltar eller bara vill vara lite mindre sårbara är jordkällaren en fantastisk hjälp"

Jordkällaren håller +3-8 grader oavsett hur varmt eller kallt det är utanför och du kan därför förvara allt från grönsaker till sylt och till mejeriprodukter. Jag kan tänka mig att Erik även kommer att förvara lite hembryggd julöl därute :). Utöver det är de också väldigt vackra att se på. Se bara på bilden ovan.

En jordkällare är perfekt förvaring för sylter, marmelader, inlagda grönsaker osv. Bild lånad från Bevemyrs.
Saft och öl får också plats. Kanske till och med några flaskor vin. Bild lånad från  Bevemyrs.
Bild lånad från  Bevemyrs.
Även vackra och smakrika rotfrukter som dessa morötter trivs i jordkällaren. Bild lånad från  Lite enklare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar