onsdag 27 juni 2012

Ett moget men jobbigt beslut för en tålamodslös estet som jag



Vi har tagit ett mycket vuxet och moget beslut, i alla fall för att vara mig :) - vi kommer att vänta med att göra om badrummet. 

Jag vill ju så gärna använda mig av naturliga och ekologiska material och byggnadssätt som inte stör husets egna system vad gäller ventilation, absorption etc. Och det ska jag säga, det är inte det lättaste att hitta information om. Det försvåras ytterligare av branschens stränga regler för våtrum. Visste ni till exempel att alla godkända tätskikt är gjorda utav plast. Man måste därför hitta sätt att komma runt försäkringsbolagens krav eller bygga på ett sätt där man själv känner sig helt säker på att det inte kommer att uppstå fuktskador.

Det som för tillfället känns mest aktuellt för oss är ett sätt som användes vid byggandet av badrummen i ekobyn Understenshöjden. Där murade man upp tegelväggar som "ett rum i rummet". Tegel kan nämligen inte mögla och har heller inget problem med att hantera fuktöverskott. Fukten buffras i väggen och släpps sedan genom diffusion ut igen när luften i rummet är torrare än väggen. Detta skapar också ett gott inomhusklimat. 

Antingen lämnar vi tegelväggarna som de är eller så putsar vi dem med tadelakt, som är en byggekologiskt bra produkt enbart innehållande naturliga mineraler. Tadelakten är relativt okänd i Sverige men desto mer populär i Frankrike, Spanien och Italien. Ytan blir vacker, vattenavstötande och slitstark och beroende på vilka pigment man blandar i kan ytan få olika färg. 

För att förenkla städning och underhåll i dusch/badutrymmet kaklar vi dessa väggar. Vi helkaklar dock inte utan nöjer oss med en hög bröstpanel eftersom kakel inte har någon fuktlagrande förmåga.

Mer om ekologiska byggsätt kan ni läsa på Ekobyggportalen.

Som ni märker krävs det tid för research och eftertanke innan man sätter igång med ett sådant stor projekt som ett badrum. Därför har vi valt att skjuta på renoveringen troligen fram till våren och kommer, som en provisorisk lösning på våtutrymmets brister, att sätta in en duschkabin. Med andra ord får jag leva med ett ännu fulare badrum - men kanske är det bra för mig; Att träna på att saker inte behöver vara perfekta och att de får ta sin tid. 

Jag har förresten startat ett projektet på Byggla som heter "Badrum med endast naturmaterial". Där kommer man att kunna följa vårt badrumsprojekt. Byggla är en mötesplats för inspiration, instruktion och diskussioner när det gäller gör-det-själv projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar