söndag 10 juni 2012

Min mobila örtagård

Vackert klättrande krasse.

Efter en fantastisk brunch på Bockholmen med min älskade man styrde jag kosan till Plantagen för att inhandla växter till vår alldeles egna örtagård. Länge velade jag fram och tillbaka över vilka örter jag ville ha. Skulle jag satsa på säkra kort så som basilika, dill och persilja eller testa nya spännande sorter som chokladmynta, kryddtagetes och gurkört? Skulle jag vara förnuftig och köpa sådant jag ofta använder mig av eller estetisk och välja vackert blommande örter? Det slutade med en blandad kompott: 

Ätbara blommor
  • Krasse
  • Viola
  • Kryddtagetes
  • Gurkört
  • Kamomill
Örter
  • Chokladmynta
  • Marockans mynta
  • Dill
  • Persilja
  • Gräslök
  • Oregano
  • Koriander
  • Basilika
Nu står de alla planterade ute på altanen i vackra lådor, hinkar, burkar och krukor som jag sparat på mig under åren. När flytten sedan går mot Backgården följer min mobila lilla örtagård med. Och vilken glädje den ska bringa oss under sommarens alla middagar! 


Vår mobila örtagård.

Gräslök och spadar som hittades i mammas gamla lada.

Även stegen under äppelträdet hittades i mammas gamla lada.


En vacker låda blir en perfekt kruka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar