måndag 4 juni 2012

Mina drömmars äppellund


Det vackra motivet ovan är målat av Marit Walle. Hennes målningar är verkligen härligt befriande och den här bilden är min favorit. Första gången jag såg den var över ett år sedan när vi fick den som ett vykort med lyckönskningar till förlovningen av min moster Monica. Varmt tack för kortet! Idag är Erik och jag lyckligt gifta och jag kan bara hoppas på att vi ser lika kärleksfullt på varandra om 40 år som paret på bilden gör.

Sedan vi fick det här kortet har en dröm växt fram - jag vill ha en äppellund! Maria sammanfattar min dröm så väl på hennes blogg "Lev mer för mindre"

"Där skall vi sitta på ålderns höst, smeka varandra sakta över kinden och slå ner äpplen med våra käppar. Sedan skall vi förfäras över att våra få tänder inte lyckas få hål på det hårda skalet och kärleksfullt erbjuda oss att med darriga händer skala varandras äpplen"

Aldrig kan man väl rädslas över att bli gammal när man ser sin ålderdom med den man älskar bredvid en i ens alldeles egna äppellund. Och även fram till dess att våra tänder börjar falla ut, tänk vilken lycka vi kan ha bland träden. Se dem blomma så vackert om våren, känna solen leta sig ner genom lövverken när vi ligger i gräset, duka upp för saftkalas och kräftskivor med vänner och familj, njuta av höstäpplen när löven skiftar i vackra färger och se våra barnbarn klättra i de knotiga gamla träden. En äppellund, det är livskvalitet det.

Bland äppelträdens vackra blommor. Foto: Mishe

Saftkalas under träden. Foto: Hannas Hantverk 

Äppelskörd


Under ett av de befintliga äppelträden på Backgården



 


Himmelsk äppelpaj. Foto: Gunnar Magnusson

Knäckäpplen från Min äppelbok

1 kommentar: