tisdag 5 juni 2012

Köksträdgård

Bild lånad från Köksträdgården

Självklart lever jag inte lantlivet fullt ut om jag inte har min alldeles egna köksträdgård. Jag har en fantastisk tur som har pappa och AnnMarie som "hookar" upp mig med lite grönsaker redan nu först året. Verkligen stort tack till er, ni är fantastiska på alla sätt och vis! På deras punschveranda står nu allt från tomater till majs och förkultiveras. Mitt jobb är att fixa ett antal pallkragar och sätta potatis i hinkar som sedan kan planteras ut när vi flyttat in.

Vad det blir för grönsaker i år beror på pappa och AnnMaries tillgång och givmildhet :) men här är några absoluta måsten inför kommande år.

Ärtor och brytbönor. Foto: Blomsterlandet
Rädisor. Foto: Blomsterlandet
Sommarsquash. Foto: Skånska Skafferiet
Plocksallad så som mangold och spenat. Foto: Blomsterlandet
Sparris
Örter så klart; timjan, rosmarin, basilika, dill, persilja, gräslök m.fl. Bild: Åsa Swanberg
Tomater
Morötter och andra goda rotfrukter
Tänk att få plocka upp din egen färskpotatis till midsommar . Foto: Hus & Hem

Särskilt hälsobringande örter så som kamomill, mynta och salvia

Rabarbergpaj och -saft hör sommaren till

Smultron, jordgubbar, hallon och krusbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar