tisdag 12 juni 2012

Hem till trollska skogar och blå berg

Vackra Växbo Kvarn

I helgen som var åkte Svea och jag hem till sköna Hälsingland. Det är något särskilt med att komma hem - de djupa skogarna, de blå bergen och den rena luften ger mig ett lugn som jag har svårt att finna någon annanstans.  

Det var ena fantastiska dagar och en av höjdpunkterna var besöket i vackra Växbo med dess linspinneri. Det är ett ställe jag verkligen kan rekommendera för alla som har Hälsingland som resmål eller bara vägarna förbi. Svea och jag spenderade förmiddagen med att titta på djuren och fäbodarna, äta gott på Bageriet, ta ett svalkande dopp i det bärnstensfärgade vattnet, handla tyger av kvalitetslin och bara njuta. 

Under helgen hann vi även med två fantastiska loppisar (Rosengatan & Ismyra), en raid genom mammas lada samt vår sommarstuga på jakt efter vackra gamla saker att ta med hem, ett besök hos pappa och AnnMarie som hade fullt upp med årets odlingar, en tur i deras traktor, en fika på stan med mormor och mysbesök hos mamma. En fantastisk helg med andra ord. 

VÄXBO

Det finns så mycket att se i Växbo.

På linspinneriet finns allt från handdukar, bordsdukar, disktrasor, kläder, väskor, sängkläder och gardiner i vackraste lin. 

Vackra linnedukar.

Hade jag haft råd hade jag definitivt köpt mig en vacker linneklänning.

Lin är verkligen ett kvalitetsmaterial.

Svea hälsar på de två små grisarna.

På promenad i blåbärsriset.

Inför ett svalkande dopp i det bärnstensfärgade vattnet.

Dagens lunch blev en underbart god skagensmörgås på Växbo Bageri.

Ett himmelskt feta- och olivbröd från bageriet följde med hem till Stockholm.

ROSENGATANS LOPPIS

Rosengatans loppis med café rekommenderas varmt. Det ligger i Stugsund  strax utanför Söderhamn och bara lokalerna är värda besöket.  Fantastiskt trevlig personal, gott fika och massor med vintagegrejer.

Det verkar aldrig ta slut på grejer, trappa efter trappa, rum efter rum. Jag rekommenderar att sätta av minst 2 timmar för denna loppis. Gärna lite tid för fika också - för oss blev det kaffe och jordgubbstårta.

Innergården är även den fylld med massa vintagesaker.

PÅ BESÖK HOS PAPPA

Svea i pappas söta lilla traktor. Och så min söta pappa så klart!

Fågelskrämma med lite Va-Va-Voom!

Här ska det sås för fullt.

På punchverandan trängs grönsaker och blommor inför utplantering i landet.

ISMYRA LOPPIS

Strax utanför Bollnäs, utefter en grusväg i några små lador och uthus ligger Ismyrans fantastiskt mysiga loppis. Denna är, liksom Rosengatans, väl värd en omväg och även här  kan man spendera timtals. Ett trevlig bemötande, massor med vintagesaker och hembakt med kaffe ute i trädgården ger loppisen toppbetyg. 

Är det möjligtvis någon som har ett gäng sågbockar som de skulle vilja sälja/bli av med?  Hör av er till mig i så fall.

Tyvärr var den här hyllan/diskstället inte till salu. I annat fall hade den följt med direkt hem till mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar